P-rings fakta

Jag har googlat litte på pring, Jag vill ju veta vad jag skaffar :P..
Jag har provat ca 5 olika p piller, jag tål ingen av dom bara spyr, Och mini piller funkar inte häller, deta e sissta utvägen.
Blir den eller kodis :P..
ajja.
Vi hörs // Kimberly <3


P-ring

P-ring innehåller samma hormoner som kombinerade p-piller, det vill säga östrogen och gestagen, och ger ett lika säkert skydd mot graviditet.

P-ringen är en mjuk plastring, 5,4 cm i diameter, som kvinnan själv sätter in i slidan på samma sätt som en tampong. Efter tre veckor tar man ut den och får vanligtvis en mensliknande blödning. Efter en veckas uppehåll sätter man in en ny p-ring. Ringen kan inte falla ut och studier visar att få kvinnor (drygt 2 procent) tycker att ringen är obekväm. Ringen kan tas ut under max tre timmar per dygn, om man t ex inte vill ha den när man har sex, utan att skyddet mot graviditet försvinner.

P-ringen ger en mer konstant hormonkoncentration i blodet, eftersom den avger en jämn ström av hormoner hela tiden, till skillnad från ett piller som man tar en gång om dagen. Detta kan göra att tjejer som är känsliga för hormonomställningar får mindre biverkningar av p-ring. En annan fördel är att den som har p-ring fortfarande är skyddad mot graviditet vid diarré och kräkningar.
 
P-ringen kan ge samma biverkningar som p-piller, t ex humörförändringar, minskad sexlust och spänningar i brösten. Även ökad flytning förekommer. P-ring ska, liksom kombinations-p-piller, inte användas av den som är i riskzonen för blodpropp


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0